Hii

YA ALLAH! YA TUHANKU, JIKA REZEKIKU BERADA DI ATAS LANGIT, MAKA TURUNKANLH IA, DAN JIKA BERADA DI DALAM PERUT BUMI MAKA KELUARKANLH IA,DAN JIKA SUKAR MAKA MUDAHKANLAH IA,JIKA HARAM MAKA SUCIKANLH IA,JIKA MASIH JAUH MAKA DEKATKANLH IA,.. YA ALLAH!! LIMPAHKANLH KEPADAKU REZEKI SEPERTIMANA REZEKI YANG TELAH ENGKAU LIMPAHKAN KEPADA HAMBA-HAMBAMU YANG SOLEH....AAMIIN

Wednesday 5 December 2012

CHEMICAL PREGNANCY..


chemical pregnancy??

Apa menda lak chemical pregnancy ni..

apabila telur+sperma bercantum dan tertanam di dinding rahim, badan akan mengeluarkan/merembeskan hormon HCG.Sekiranya berlaku keguguran sebelum tarikh haid yang akan datang....

mcmna ni? xpaham la...
ok mcmni sbnrnya..
ini sering berlaku kepada semua wanita baik tanpa sedar mahupun dgn sedar atau separa sedar..huhu. chemical pregnancy ni sbnarnya keguguran awal di mana ia terjadi pada sekitar masa yang sama dengan haid anda...

sebenarnya ini berlaku pada aku masa thun ni..xsilap aku berlaku pd 2bulan beturut bulan 9 dan bulan 10. mau xnangis aku..huhu..mmg gile terkejut dan sedih la,sebab...

bulan 9
aku akan period 1mggu lg,tp pd hr isnin(aku ingat lg hari tu),aku teringin nk mnu air gas.. sebelum tu aku dh demam dan xsihat sgt la.. aku igt demam biasa jelh..so aku pn bt xtahu je,just tuam dan lumur dgn air asam jawa je di bdn dan kepala..so nampak dh ok sikit suhu badan aku..xde lh pns.nk di jadikan cerita,lps aku kebah je dr demam,aku mcm biasa lh g kerja. tup2 ada jamuan/portluck makan mcD..hah!! apa lg,aku belasah la mcd dgn air pepsi.. tup2 lps mnum air pepsi duk bbrapa minit je,aku sakit menyeringai gile d ari2..aku duk rsa..aihhh.dh melekat ke ni..ht dh was2 seh..risau aku..tp aku kata alaaa,belum period lg pn..tp mmg sakit mnyucuk dan berpeluh juga.. aisshhh ht dh risau tp diam2 je dlu.. Hr rabu lg skali aku mnum air gas coca cola lak..huhu.. xde rasa sakit pape lak..so aku bedal 1botol hbs kt aku..hahaha... esoknye lak hr khmis tu aku buat la UPT sbb tergerak ht nk bt UPT (berlaku sehari sblum period), tup2 UPT naik dua line cuma line T agak samar. fuhhh..biar betul tp cuak lah gak sbb aku g hentam air coca cola..so aku pn call somi aku dia mmg sah2 la rasa bahagia je..hahah..Aku pn ceritalh apa yg aku mnum sume,mau dia xmarah aku!! dia kata kita doa jelh..klu ada rzki adalah..
Aku dh xde mengharap sbb aku rasa dh xsempat... aku mmpu sedih je.
delay bbrapa hr period..aku cek skali lg UPT +ve..tp tulh samar2 jelh. aku pn bt xthu jelh..tgh delay bbrapa hr tu aku mmpi benda bukan2. Aku mimpi anak,aku mnyusu anak aku.anak aku tu lelaki,dan ada sorg lg budak nk dtg kt aku,aku amik budak tu dan hempuk dia,dia berkecai..then aku bw anak aku ni ke tempat lain...aku xthu apa petandanya diorg kata klu mmpi menyusu ni dh tahap SAKA dh.. ok stop!!..

then esoknya xdtg lg period,aku suspect aku hamil.. tup2 lusa tu elok je aku nk bgun solat subuh,elok je aku bgun trus rasa basah semacam,aku tgk darah turun byk gile,mencurah2..tp xde rasa sakit pun.. aku g tandas.. nk d jadikan cerita,masa kencing tu kuarlh seketul sebesar ibu jari tgn.Aku tgkk je tnpa berkata apa2.. aku gtau suami..gile sedih dia.. aku ckp xde rzki lg..tiga hr lps turun drh tu,masih kuar lg drh mencurah2 dan kuar seketul darah sebesar jari kelingking plak.. aishh..aku pn xnak fkr -ve,aku pn think +ve je sokmo...aku xg jumpa doc,cuma aku tanya kwn2 yg brpengalaman...diorg ckp itu gugur,tp aku xsakit..ada yg ckp itu abortion very in early...aku diam xterkata..
* period aku pd bulan tu smpai 10-12hr kot klu xsilap..

nekad aku!!,
selagi lg jd, aku nk refer doc trus. 

Bulan berikutnya bulan 10...
alkisahnya mcm ni...
tergerak ht aku nk cek UPT 2hr awal sblum due period.Line double naik cuma line T samar2..so aku kata myb dh ada.tp xleh fkr sgt tkut jd mcm2 je. dlm tempoh aku delay period aku mmpi cek UPT +ve dan mmpi lipan besar gile naik ats kepala sorg budak ni,dan aku pegang lipan tu.. byk lipan atas badan aku.. aku fkr ni mainan tidur jelh.. aku pun buat rutin mcm biasa,dan xdelh hrp pape lg.. delay bbrapa hr je aku cek lg skali UPT nah amikkk ko +ve tp line T masih kurg jelas.. aishh xleh jd ni.. aku igt esok tu nk ke hospital UMRA. apa dh jd strusnya?? esok berlaku sama dgn hr first aku trun drh...byk btul drh ni..berketul2 kuar..aishhh pelik bin ajaib ni. aku pun apa lg mlm tu trus ke hospital UMRA..discuss dgn doc tu.. apa yg blh terjawab di sini,hasil scanning abdomen aku normal,xde pape mslh,tp doc sahkan dua bulan ni aku chemical pregnancy...kali ke 3 klu jadi lg dia suh aku dtg jumpa dia..bt test UPT dan mgkin akan kena warded utk injection kuatkan rahim..waallahualam...

if nk thu apa itu kehamilan kimia....benda ni xleh kesan oleh ultrasound sbb keguguran dia is very2 early abortion...so,anda boleh baca di sini apa itu kehamilan kimia...
       

kehamilan kimia ni boleh brlaku if u'll amik clomid.. but on my case it is happen without clomid...

bulan 11...xde pape pun berlaku.... Masuk tahun ni if dikira abortion.. 4x dh aku abort.. wallahulam...

*ya allah,kurniakan kami zuriat soleh dan solehah...aamiinn      

No comments:

Post a Comment